Woeste zee

In de kolkende zee

Op de zee stormt het, kolkt het, in het holst van de nacht. Aan boord van het (zeil)schip klimmen de golven naar jou omhoog en wordt je bijna overboord gesmeten. Het (zeil)schip verdwijnt in de duistere nacht in de kolkende zee. De schipper zoekt naarstig in de huizenhoge golven naar rustig zeewater maar ziet nog geen uitweg. Er zwemmen vissen tegen de golven in.

Op een a4 tekenpapier ga je een verbeelding maken van het verhaal hierboven. Dit maak je met een fineliner/oost- Indische inkt + kroontjespen. Door middel van lijnen zetten maak je een tekening. De lijnen zijn verschillend. Je hebt verschillende lijndiktes, lijnrichtingen, fijn, grof, recht of golvend.

Je laat in deze tekening zien dat je deze verschillende lijnen kunt toepassen.

Er zijn verschillende pinterestborden waar je inspiratie vandaan kunt halen.

Zoals: https://nl.pinterest.com/docentcvl/woeste-zee/

en: https://nl.pinterest.com/docentcvl/structuren-zentangle/

Oefenen:

Maak een oefenblad waar je verschillende lijnsoorten laat zien. Je kunt dit blad ophalen bij de docent.

Eindwerk:

Een woeste zee met een (zeil)schip en (grote) vissen in verschillende lijnsoorten.

Uitwerking:

In lijnen met fineliner of o.i. – inkt met kroontjespen op a4 tekenpapier. Je laat verschillende lijnsoorten zien. Je laat zien dat je door middel van hoe je de lijnen tekent, je een licht- donkercontrast kan maken. Je kan beweging laten zien en het schip laten opvallen. Je bent vrij om nog voorwerpen toe te voegen. Denk aan een vuurtoren, drijvende objecten, enz.

Dit is hoe de oude meesters stormen op zee schilderden. Voor inspiratie kun je zoeken naar dit soort schilderijen.

Johannes Christiaan Schotel (1787-1838), Schepen op een onstuimige zee, 1826, Olieverf op doek, 159,6 × 220,2 cm, Rijksmuseum, Amsterdam

Stormen waren een populair onderwerp voor kunstenaars in de vroege negentiende eeuw. Sommige schilders kozen voor geromantiseerde voorstellingen waarin zij de nietige mens tegenover het natuurgeweld benadrukten. Anderen kozen er juist voor om de leegte na een storm te tonen. Hun schilderijen ogen bedrieglijk vredig; pas bij nader inzien ontvouwt zich het drama. Ook Mesdag schilderde stormen en hoe de omgeving achterbleef als de storm was uitgeraasd. Zijn schilderijen zijn bijna journalistiek en laten de dramatiek en lelijkheid zien van de kapotte bomschuiten op het strand.

Inleveren: