Persoonlijk stilleven

Beeldaspect licht

Theorie:

Licht is een beeldaspect. Hoewel we licht als normaal beschouwen valt daar nog best veel over te vertellen. En waar licht is, is ook schaduw.

1.Mindmap:

Begin deze opdracht met het maken van een mindmap over beeldaspect licht. Open de link: http://www.rijnkunst.nl/?p=612

2.Oefenblad:

Nu ga je zelf oefenen met lichtval en schaduw op verschillende manieren. Je komt een oefenblad halen bij de docent. In de vierkanten teken je telkens een cilinder, een kubus, een kegel en een bol.

De lichtbron komt van rechtsboven. Je probeert telkens het lichtval en de schaduwen toe te passen, de schaduwen zowel op het voorwerp als op de grond. Onder de afbeelding staat wat je per rij moet toepassen.

fb5178cc3b3e78a68f30fc7c709a92db
  1. In de eerste rij gebruik je alleen lijnen om de schaduwen te tekenen met fineliner.
  2. In de tweede rij gebruik je de lijnen kruislings om de schaduwen te tekenen met fineliner.
  3. In de derde rij gebruik je alleen maar stippen om de schaduwen te tekenen met fineliner.
  4. In de vierde rij gebruik je verschillende technieken door elkaar om de schaduwen te tekenen, denk ook aan vegen met je vinger met een grijs tekenpotlood.

DE OPDRACHT: Persoonlijk stilleven

Een stilleven is een afbeelding met voorwerpen, die je door bepaalde ingrepen, bijvoorbeeld met licht, een heel sterke uitdrukking kan geven. Maak een stilleven met voorwerpen die belangrijk zijn voor jou. Let op plasticiteit, licht en schaduw.

WAT MOET JE DOEN? Eerst thuis:

1. Vooronderzoek

  • Maak 5 eigen foto`s van een stilleven met 5 bij elkaar gezochte persoonlijke, typerende, bijzondere voorwerpen. Zet ze 3x op verschillende manieren bij elkaar. Kies daarvoor zorgvuldig je standpunt (hoogte, afstand), en de belichting door daglicht, kunstlicht, of mengsels daarvan, met het oog op het sterkste effect. Sla de foto`s op in google docs of in google drive.
  • Print dit uit en plak in je schetsboek

2. Schetsen maak je op school.

  • In de les oefenen we met het natekenen van verschillende voorwerpen. Daarbij let je op het licht en de schaduw. Laat eigen schaduw, slagschaduw, gebroken schaduw en plasticiteit uitkomen.
  • Maak een schets van de beste foto die je gemaakt hebt van persoonlijke voorwerpen.


3. Eindopdracht maak je op school.

  • Teken je foto met persoonlijke voorwerpen na op een a3 tekenpapier. Deze werk je helemaal uit in verschillende grijstinten, dat mag met houtskool of met zachte grijze tekenpotloden. Let hierbij op de lichtbron, schaduwen, glimlichten. Je mag bij de docent de verschillende materialen lenen.
  • Gebruik het gehele tekenblad. Let erop of je de foto horizontaal of verticaal genomen hebt, zo teken je ook op het blad.


4. Reflecteren
Maak een verslag volgens de richtlijnen.

WAT MOET JE INLEVEREN?

  • Vijf foto’s met licht en persoonlijke voorwerpen
  • Schetsen van de verschillende voorwerpen
  • Eindwerk
  • Een verslag
  • mindmap beeldaspect licht
  • oefenblad licht/schaduw

WAAR WORDT JE OP BEOORDEELD (eindwerk)?

  • Je stilleven is persoonlijk.
  • De compositie van je stilleven is aantrekkelijk.
  • Tekenen naar waarneming.
  • Schaduw werking is duidelijk en correct.
  • Je hebt verschillende grijstinten gebruikt.
  • Je hebt alle opdrachten gedaan en netjes gewerkt.

INFORMATIE

Hier vind je meer informatie over het gebruik van een potlood en hoe je ermee kunt tekenen.

INSPIRATIE

Hier vind je verschillende pinterest borden met stillevens. https://nl.pinterest.com/docentcvl/stilleven-houtskool/

https://nl.pinterest.com/docentcvl/stilleven-in-kleur-verschillende-materialen-en-sta/

https://nl.pinterest.com/docentcvl/stillevens-oude-en-hedendaagse-kunstenaars/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.