Functioneel kunstwerk

In deze opdracht ga je reclame maken en verwerk je één van deze begrippen in je werkstuk:

Informatief: Vooral véél tekst, tabellen, testjes, dwars- doorsnedes, grafiekjes enz. met zakelijke informatie.

Directief: Denk maar aan de teleshopping reclames op t.v. Er is altijd een speciale actie of aanbieding, die je moet overhalen om NU zonder verder na te denken of je het echt nodig hebt dit product te kopen.

Fatisch: Verkoopt de droom, je wordt echt niet aantrekkelijker, of bent opeens een supervoetballer als je dit product koopt, maar t zou zo fijn zijn…..

Esthetisch: Mooi, luxe duur door de glimlichtjes en glanzende materialen in de reclame. Let ook op het mooie spel van licht en schaduw dat de fotograaf toepast om het product er nog exclusiever uit te laten zien. Weinig tekst

Expressief: Reclames waar geld ingezameld word voor een goed doel, maar ook filmposters spelen in op de emoties, dus emotie speelt hoe dan ook een belangrijke rol.

  1. Vooronderzoek:

Zoek eerst naar reclames, filmposters, goede doel posters, gelovige posters, teleshopping en maak van deze verzameling een collage. Mag zowel digitaal als plat op een tekenpapier (a4). Je kunt zelf ook foto`s maken in de stad, bij een bushokje of bij de bios. Kijk in folders of kranten. Print dit uit op a4 en plak het in je dummie of maak het direct in jouw dummie.

2. Verzamel informatie over gekozen thema:

Bedenk nu voor welk product/goede doel/film/boek/verkoop enz. jij een reclame of aankondiging wilt maken. Mag ook voor een bedrijf in jouw familie of iets dergelijks. Verzamel informatie hierover en verwerk dit in een digitale collage op a4 ( meerdere a4-tjes toegestaan) en print dit in kleur uit voor de presentatie in je dummy.

Maak er een schets bij en vertel hoe jij jouw poster gaat vormgeven.

3. Uitwerking:

Maak op een a3 een poster.

  1. Gebruik hierbij tenminste 3 verschillende materiaal soorten.
  2. Groot- klein contrast
  3. Verschillende kleuren
  4. Verticale/ horizontale/ diagonale of centrale compositie
  5. Schaduw en lichtval of 3D vorm
  6. Tekst: gebruik mooie passende letters. De letters moeten netjes, even groot en passend bij het thema zijn.
  7. Gebruik heel jouw blad om vorm te geven, let op een goede lay-out.
  8. Geef informatie over jouw product (wat is het, hoe duur is het? enz.)

Links naar pinterestborden:

Filmposters

Reclameposter

Reisposters

Bookcovers

Je krijgt een cijfer voor:

proces in dummy: moodboard, 3 schetsen

Poster op a3 waarop punt 1 tot en met 8 verwerkt zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.