MONSTERS IN DE STAD (beeldaspect perspectief)

Je maakt per blok van 6 a 8 weken een opdracht met een ander beeldaspect.

Inleiding:

Perspectief: Het staat voor het standpunt van waaruit je iets bekijkt. Afhankelijk van het standpunt van waaruit je iets bekijkt, ziet het er vaak heel anders uit.
Het wordt ook gebruikt in de tekenkunst en heeft betrekking op het tekenen van een voorwerp in dieptezicht.

MONSTERS IN DE STAD (beleven)

Een monster of raar wezen of meerdere wezens veroveren de stad!
Het is angstaanjagend. De stad wordt al donker, de lichten staan aan in de gebouwen. Je ziet mensen wegrennen. Ze rennen alle kanten op. Het wezen is zo groot. Waar moeten deze mensen heen. Er valt een grote schaduw over de gebouwen. Je ziet mensen wegrennen, schuilen en uit de ramen hangen.

perspective cityscapes. love the idea of linking to something silly like godzilla, giant sea creatures, etc.:  20180307_085622 20180307_085628 20180307_085635 20180307_085700 20180307_085706

DE OPDRACHT (PRODUCEREN):

1.Eerst kijk je naar deze 2 video`s  en ga je de oefeningen die worden uitgelegd natekenen stap voor stap via de opdrachtenbladen van de docent. Deze komt de planner halen.

Dit is de link naar het filmpje van 1 punt perspectief

Dit is de link naar het filmpje van 2 punt perspectief

lijnperspectief

2.Daarna ga je inspiratie opdoen. Zoek op het internet naar een monster dat je graag zou willen gebruiken in je tekening. Het mag een bestaand figuur zijn uit een game of film of je bedenkt er zelf één.

3.Zoek een voorbeeld van een stad of een stadstekening zoals jij deze ook graag zou willen tekenen. Sla deze afbeeldingen op in je galerij, zo kun je het makkelijk terugvinden.

Zoek op de term 2 punt perspectief stad.

4.Zoek inspiratie op het Pinterst bord beeldaspect perspectief   en op godzilla in de stad

Nadat je de oefeningen van beide filmpjes begrijpt en de oefeningen hebt gemaakt, kun je met de grote uitwerking beginnen.

DE TEKENING: Pak een a3 tekenpapier

1.Begin met het bepalen van de horizon. Kijk je vanuit de hoogte van het monster of kijk je vanaf de grond naar boven toe of staat de horizon op ooghoogte. Je kijkt nu op jouw voorbeeld waar de vluchtpunten zitten, dit kun je ontdekken door zowel boven als onder de horizon de schuine lijnen te volgen op je blad van de gebouwen en wegen. Waar de lijnen elkaar kruizen, daar zitten de vluchtpunten.

Ofwel gebruik je kikvorsperspectief; perspectief waarbij het oogpunt zich onder het voorwerp bevindt, hoge horizon, of gebruik je vogelperspectief; perspectief waarbij het oogpunt zich boven het voorwerp bevindt, lage horizon, of gebruik je ooghoogte, perspectief bevindt zich op ooghoogte van de kijker, horizon staat ongeveer in het midden.

 

2.Teken met je HB potlood heel dun. Gebruik een liniaal. Blijf goed naar de 2 verdwijnpunten tekenen die je op even grote afstand aan de zijkant van je blad op de horizon hebt gezet. De tekening lukt het beste wanneer je alles goed blijft meten naar de punten toe.

2punt-perspectief

 

3.Bepaal waar je de gebouwen neerzet. Zorg voor diepte in je tekening door gebouwen groot en klein te tekenen en dichtbij en veraf. Blijf dun tekenen.

4.Daarna ga je het monster erin/eroverheen tekenen. Bedenk hoe je dit op een goede manier kunt doen. Als je er niet uitkomt, dan kom je het vragen.

5.Gum alle hulplijnen weg voordat je begint met kleuren. Het inkleuren doe je met kleurpotloden. Zorg ervoor dat wanneer je kleurt, je dit op zo`n manier doet, dat je het wit van je blad niet meer er doorheen ziet. Probeer de kleuren die je gebruikt ook eens met elkaar te mengen.

  20180307_0849377e6d4fea24f0874cd8b5d181eeeb3ef1

Probeer met de kleurpotloden te mengen!

Gebruik  lichtval en schaduw in je tekening.

Verslagleggen

6.Maak van het proces van jouw tekening een fotoreportage! Dit laat zien hoe je stap voor stap je tekening opbouwt!

7. Reflecteren: Vergelijk nu jouw werk met dat van een medeleerling. Heeft de leerling dezelfde manieren toegepast om perspectief te laten zien. Zijn er verschillen? Beschrijf dit in jouw fotoverslag, zet ook een foto van de andere tekening van een medeleerling erbij!

8. Vul het evaluatieformulier in, lever dit samen met jouw mindmap, oefenbladen, fotoreportage en tekening in!