Beeldaspect compositie

Maak de mindmap die hoort bij beeldaspect compositie. Klik op de link om de mindmap te openen. Schrijf de begrippen over in je dummie en plak er afbeeldingen bij of teken zelf een plaatje bij elk begrip. Zet in het midden ban de mindmap beeldaspect compositie. Je mag de mindmap over meerdere pagina`s maken. Schrijf zo netjes mogelijk.

Hier de link: http://www.rijnkunst.nl/?p=627

Beeldaspect compositie

Als je elementen op een bepaalde manier in een beeldvlak neerzet ben je bezig met het maken van een compositie.

Compositie is een belangrijk onderdeel omdat je hier je boodschap duidelijk kan vertellen. Je kan bepaalde elementen in het werk extra laten opvallen.

Je hebt verschillende soorten composities.

Statische composities (zoals een centrale compositie) zorgen voor rust en dynamische (zoals een diagonale compositie) laten beweging zien.

Ook bij ruimtelijke werken is compositie een belangrijk begrip.
Bij grafische vormgeving heet compositie ook wel ‘lay-out’.

slide_6

MIJN LOGO

Een logo is een soort beeldmerk. Bijna elk bedrijf heeft een logo. Een goed logo is vaak net zo bekend als de naam van het bedrijf. Vaak is een logo vrij strak en eenvoudig. Het geeft de identiteit van het bedrijf weer.

Een logo kan een beeld zijn met alleen letters zoals het logo van Ikea. Je kunt ook alleen je initialen gebruiken zoals bij het logo van McDonalds. Er zijn ook logo’s met een plaatje erbij zoals het logo van Pringles. Dit plaatje is vaak een eenvoudig symbool of tekeningetje. Het logo van Apple is een goed voorbeeld van een logo met alleen een tekening.

DE OPDRACHT

Stel; jouw naam is de naam van een bedrijf. Maak een zelfontworpen logo voor dit bedrijf. Het logo komt op een linnen tas.
Gebruik wat je nog weet van vorig jaar over vorm en kleur om het logo zo persoonlijk mogelijk te maken. Het logo moet bij jou (en jouw verzonnen bedrijf) passen!

WAT MOET JE DOEN?

1. Vooronderzoek

  • Zoek tien verschillende logo’s in tijdschriften, op verpakkingen of op het internet.
  • Plak deze in je schetsboek (ook dit wordt een aantrekkelijke bladzijde in je schetsboek).
  • Schrijf erbij van welk merk of bedrijf dit logo is.

2. Schetsen

  • Verzin een bedrijf/winkel waarvoor je een logo gaat ontwerpen.
  • Maak 4 ontwerpen voor jou logo met je initialen. Probeer verschillende letters uit. Denk aan kleur en vorm.
  • Maak van je beste ontwerp nog eens 4 variatie schetsen.
  • Maak alle schetsen in je schetsboek.

https://www.youtube.com/watch?v=Vmilq3KDJio

3. Eindopdracht

  • Kies de beste schets uit en overleg je keuze met de docent.
  • Nu kun je het beste ontwerp uitvoeren op de tas. Het materiaal is textielverf of textielstiften.
  • Zorg ervoor wanneer je het gaat kleuren dat je een kartonnetje of een stevig papier in je tas legt zodat het niet doordrukt op de andere kant.
  • Wil je de tas verder versieren of er iets aan toevoegen, bijvoorbeeld een sleutelhanger of embleem? Doen!


4. Reflecteren
Maak een verslag volgens de richtlijnen.

WAT MOET JE INLEVEREN?

  • Een collage
  • Vier schetsen
  • Vier variatie schetsen
  • Een verslag
  • Een logo op een tas

WAAR WORDT JE OP BEOORDEELD?

  • Je hebt alle opdrachten gedaan.
  • Je hebt kleur en vorm zo toegepast dat het bij jou past.
  • Het logo is gestileerd.
  • Het logo is strak en netjes uitgevoerd.
  • Het logo past bij jou.
Eco Friendly Screen Printed Tote Bag Natural Cotton, Organic and Fair Trade: "When life gives you lemons, ask for salt and tequila". $13.00, via Etsy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.