Kunstanalyse vorm

KUNSTANALYSE VORM

Elk leerjaar maak je twee kunstanalyses over het beeldaspect waar je mee bezig (de beeldaspecten die je al hebt gehad). In klas 1 gaat je eerste kunstanalyse over vorm.

DE OPDRACHT

Wat wordt er van je verwacht?

Je maakt, in een groepje van drie tot vier leerlingen, een kunstanalyse. Dat is een onderzoek over een kunstenaar en een kunstwerk van deze kunstenaar. Je gaat informatie zoeken, het kunstwerk goed bekijken en beschrijven en uiteindelijk jouw mening formuleren.
Van het onderzoek maak je een leuke presentatie die je in de les gaat houden voor je klasgenoten. De presentatievorm is vrij dus kies iets wat je leuk vind om te maken en leuk is om naar te kijken/luisteren.

Je kunt bijvoorbeeld een PowerPoint, Prezi, filmpje of animatie maken. Of misschien bedenk je zelf nog iets veel leukers! De presentatie duurt minimaal 5 minuten en maximaal 10 minuten.
Het kunstwerk dat je gaat analyseren mag je zelf kiezen. Het werk moet wel ruimtelijk zijn. Kies een werk dat je zelf hebt gezien, op vakantie of in je omgeving. Mocht je echt niets kunnen bedenken dan mag kiezen uit de kunstenaars onderaan op deze webpagina! Elk kunstwerk mag maar 1 keer gekozen worden anders krijg je allemaal dezelfde presentaties. Bespreek je keuze met jouw docent.

WAT MOET JE DOEN?

1. Inleiding
In de inleiding vertel je iets over de kunstenaar. Je beschrijft het kunstwerk nog niet. Gebruik om de informatie te vinden verschillende bronnen en zoek ook afbeeldingen bij de informatie.
Je kunt de volgende vragen gebruiken bij het zoeken naar informatie;

  • Waarom je gekozen hebt voor deze kunstenaar?
  • Wie is deze kunstenaar?
  • Wat voor een soort werk maakte hij/zij?
  • Wanneer en waar leefde hij/zij?

2. Beschrijving van de voorstelling
Bekijk het kunstwerk heel goed en objectief (dus zonder mening of oordeel)! Beschrijf wat je ziet in de voorstelling, dus nog geen vormgeving! Het is de bedoeling dat je ons (degenen die naar jouw presentatie gaan kijken) helemaal door het kunstwerk heen leidt. Voeg een goede afbeeldingen toe (let op de kwaliteit van de afbeelding, we willen geen pixels zien)!
Je kunst de volgende vragen gebruiken bij het omschrijven van de voorstelling;

  • Wat is de titel van het werk?
  • In welke omgeving staat het werk?
  • Wat zie je op het werk?
  • Waar zie je dat?
  • In hoeverre suggereert het kunstwerk de werkelijkheid (figuratief – non-figuratief/abstract)?

3. Beschrijving van de vormgeving
Bekijk nog een keer het kunstwerk heel goed en objectief (dus zonder mening of oordeel) en beschrijf wat je ziet qua vormgeving. In deze analyse bespreek je het beeldaspect vorm. Benoem en leg uit waar je in het werk de kenmerken van het beeldaspect vorm ziet. Gebruik hierbij de mindmap beeldaspect vorm de PowerPoint .

4. Je eigen mening
Hier vertel je wat je van het kunstwerk vindt. Deze mening onderbouw je altijd! Doe dit aan de hand van je eigen onderzoek. Wat vind je van de voorstelling en waarom? Wat vind je van de vormgeving en waarom?

5. De presentatie
Je hebt nu alle informatie opgezocht. Deze informatie moet je gaan verpakken in een leuke presentatie. De presentatievorm is helemaal vrij dus kies iets wat jij leuk vindt om aan te werken en je klasgenoten leuk gaan vinden om naar te kijken en luisteren! Denk aan de volgende zaken;

  • Zorg dat iedereen aan het woord is geweest.
  • Zorg dat je goed geoefend hebt met je groepje.
  • Dat je informatie compleet is.
  • Dat je voldoende beeldmateriaal hebt.
  • En dat de presentatie er prachtig uit ziet.

DE KUNSTENAARS WAAR JE UIT MAG KIEZEN

WAAR WORDT JE OP BEOORDEELD?

  • Verzorging van presentatie: Iedereen is aan het woord geweest. Er is goed geoefend, verhaal is compleet, minimaal 5 afbeeldingen, presentatie ziet er verzorgt uit.
  • Inleiding: onderzoek doen naar de kunstenaar, gebruik verschillende bronnen en afbeeldingen, je beschrijft hier nog niet het kunstwerk.
  • Beschrijving van de voorstelling: je bespreekt de voorstelling van je gekozen kunstwerk. Beschrijf wat je ziet, waar staat het werk? Dit doe je objectief, gebruik meerdere afbeeldingen.
  • Beschrijving van de vormgeving: aan de hand van het beeldaspect geef je een uitgebreide beschrijving van het gekozen kunstwerk. Benoem en leg uit waar je de verschillende kenmerken van het beeldaspect ziet in het kunstwerk.
  • Eigen mening: geef je mening over het uitgekozen kunstwerk, onderbouw deze aan de hand van je onderzoek. Denk hierbij aan voorstelling en vormgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.