mindmap beeldende vorming

Mindmap Beeldende Vorming.

Instructie van het vak.

De mindmap geeft een overzicht waar het vak uit bestaat. Je kunt op de mindmap klikken om deze te vergroten. Je kunt hem ook als pdf openen door op onderstaande link te klikken.

mindmap instructie

De kunst en cultuurschijf

Beleven: Hoe kan ik het juiste beeldmateriaal vinden en welke sites zijn hiervoor geschikt? Je kunt beginnen met een woordweb/ mindmap te maken. Dit kun je digitaal doen, maar ook op een tekenpapier. Het voordeel van digitaal is dat je dit in je groep samen kunt maken en met elkaar kunt delen.

Op welke sites kun je beeldmateriaal of filmpjes vinden ter inspiratie voor de opdracht?

  • www.google.nl (probeer zoveel mogelijk in het Engels te zoeken voor meer resultaten)
  • www.pinterest.nl (volg de docenten van BV, zij maken bij elke opdracht een bord, maak er voor jezelf ook één!)
  • www.youtube.nl (Je kunt naar filmpjes kijken over technieken of over kunstenaars)

Je kunt ook inspiratie vinden door naar een museum of expositie te gaan, door naar kunstprogramma`s te kijken of een film, door boeken te lezen enz.

Produceren:

Waar kan ik de opdrachten van Beeldende Vorming vinden?

  • In de eerste instantie kun je de links vinden via jouw app. : It’s learning; vakken; BV; planner: opdracht.
  • Wil je rechtstreeks naar de site, dan ga je naar: www.rijnkunst.nl en kies je via het menu rechtsboven het leerjaar waarin je zit.
  • Welke middelen en materialen ga je gebruiken, onderzoek dit door middel van testjes op een a-4 papier of maak proefjes. Met welke middelen kun je het beste je materiaal goed tot zijn recht laten komen?
  • Pak je materialen/ middelen kennisblad erbij, zodat je kunt zien welke materialen je kunt gebruiken.
  • Welke begrippen zijn van toepassing bij de opdracht en hoe kun je deze eventueel verwerken in jouw opdracht.
  • Lees goed de instructies bij de opdracht, probeer echt een werkstuk te maken die je zelf verzint. Ook als je inspiratie hebt opgedaan, maak er dan je eigen idee van! Probeer verschillende materialen in één 2-d werkstuk te gebruiken.
  • Als er een digitale opdracht bij zit, welke app. of site kun je dan gebruiken? Ga op onderzoek uit! 

 

Presenteren:

Welke vormen van presenteren kan ik gebruiken?

  • In de les bewaar je jouw werk in een map. Zorg dat deze netjes en geordend blijft. Na de eerste twee jaar mag je deze map mee naar huis toe nemen. In klas drie maak je een nieuwe map.
  • Je kunt ook op pinterest een bord of meerdere borden maken waar je jouw foto`s op kunt zetten van alles wat je hebt gemaakt. Zo ben je voor andere ook een inspiratie!
  • Als groepje kun je ook een presentatie geven. Jullie laten dan zien hoe het proces is verlopen en hoe jullie eindresultaten eruit zien. Hierbij kun je het smartbord gebruiken waarop je bijvoorbeeld een Prezi of PowerPoint laat zien.
  • Je kunt ook jouw kunstwerk presenteren in de school, door hem op te hangen en een begeleidend tekstje erbij te hangen.
  • Als je heel veel kunstwerkjes hebt, zou je er ook eens mee op een marktje kunnen staan. Wie weet wilt iemand het kopen.
  • Je kunt in de les en thuis een dummy of plakboek onderhouden met allemaal tekeningen en foto`s erin van werk wat je gemaakt hebt.

 

Verslagleggen:

Hoe kan ik een portfolio bijhouden?

  • Je hebt tegenwoordig verschillende apps waarmee je een portfolio kunt maken. Daarin bewaar je foto`s, filmpjes en verslagen van alles wat je gemaakt hebt.

Hoe kan ik een tekendagboek bijhouden?

  • Je kunt een portfolio map aanschaffen met insteekhoezen.
  • Je kunt een dummy of tekenboek kopen
  • Je kunt zelf een map maken
  • Bij alle opties kun je beeld en tekst bewaren.

Met welke apps kan ik een verslag maken over mijn product en/of proces?

  • Je hebt verschillende apps om jouw verslag te maken. Denk aan: Prezi, iMovie, Piccollage, YouTube, fotobewerking programma`s en ontdek zelf welke nog meer.

 

Reflecteren:

Hoe kan ik kritisch naar mijn werk of naar dat van een ander kijken?

  • Als je goed weet wat de opdracht inhoudt, kun je redelijk zelfstandig aan het werk.
  • Als je telkens de vijf kerndoelen toepast dan is je werk al aardig compleet.
  • Daag jezelf uit en probeer nieuwe technieken en materialen uit. Combineer dit ook in één werkstuk!
  • Ben je klaar met jouw werk, kijk of je echt tevreden bent. Kijk eens rond bij andere leerlingen of naar voorbeelden. Kom je dan nog op nieuwe ideeën? Zou je nog iets willen veranderen? Of ben je echt tevreden?
  • Heb je alle criteria verwerkt in jouw werkstuk?
  • Vul na elke opdracht een evaluatieformulier in!

Hoe ziet de structuur van de les eruit?

In de les zitten jullie in de trello groepen, net als bij MX en TE

In de groep heb je een:

  • planner
  • controller
  • en members

PLANNER:

Een planner plant werkzaamheden op een PLANBORD.

De planner krijgt instructie van de docent en verwerkt dit digitaal in TRELLO op een PLANBORD. Op dit planbord bevindt zich een TODO, BUSY en DONE kolom. De BUSY en DONE kolom worden gevuld door de groepsleden.

CONTROLLER:

Een controller bekijkt of ieder groepslid zich houdt aan de opdracht.

De controller is iemand die nauwkeurig de instructie leest en tijdens de werkzaamheden van de groep in de gaten houdt of de groep de eisen van de opdracht opvolgt. Ook bedenkt de controller een DEADLINE voor de opdracht en plaatst deze in de TODO-kolom.

MEMBER:

Een member volgt de instructie op van de planner en de controller.

Een member begint altijd de les met een korte omschrijving van zijn/haar werkzaamheden op te schrijven in de BUSY-kolom.

Bij afronding worden de BUSY en DONE kolom bijgewerkt.

De link deel je met jou groepje en met de docent ( de docent voeg je toe als deelnemer)!

Op TO DO schrijf je alle rondes op, welke je per week maakt. Schrijf de weken en de uren erbij

Bij BUSSY met welke je bezig bent en

bij DONE welke je klaar hebt.

Maak ook een bord met de link naar de opdracht en de links naar de verschillende pinterest boren.

Aan het eind voeg je de foto`s toe van de eindresultaten van elke leerling!

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *