De syllabus

De syllabus De syllabus (klik voor de meest actuele versie) is het officiële examendocument voor de beeldende vakken met daarin alle regels en stof voor het Centraal Examen. Ja, officieel, dus je begrijpt het al: niet om door te komen. Daarom wordt op deze pagina het belangrijkste onderdeel van de syllabus belicht: de begrippenlijst (en zelfs die is nog […]

Lees meer "De syllabus"

Materialen en technieken

Materiaal Onder materiaal verstaan we alle stoffen die door een kunstenaar kunnen worden bewerkt of verwerkt. Elk materiaal kan maar op een paar manieren worden verwerkt. Met steen kun je bijvoorbeeld wel bouwen en je kunt het uithakken, maar je kunt er niet mee boetseren. Vanwege de eigenschappen en de structuur van het materiaal zijn ontwerpen dus niet in […]

Lees meer "Materialen en technieken"

Beweging en Geluid

Beweging Beweging is elke vorm van verplaatsing van een mens, dier of voorwerp, of delen daarvan, ten opzichte van de omgeving. Het ontstaat als iets verandert van plaats, stand of houding. In een kunstwerk kun je op drie manieren beweging ervaren: Je moet zelf bewegen: Door om een kunstwerk heen te lopen, en dus van standpunt […]

Lees meer "Beweging en Geluid"

3D collage

3D-Collage OPDRACHT: Maak een ruimtelijke collage met mixed media. Jouw werkstuk moet tegen een muur kunnen hangen. De basis van het werkstuk is een lege flacon of een schoenendoos of een stevig karton of houten plaat. MATERIALEN EN TECHNIEKEN: Collage: Het maken van een compositie door verschillende materialen op te plakken. Meestal is een collage tweedimensionaal: er wordt […]

Lees meer "3D collage"

Kunstanalyse klas 3

KUNSTANALYSE Elk leerjaar in de onderbouw maak je een kunstanalyses over het beeldaspect waar je mee bezig bent plus de beeldaspecten die je al hebt gehad. Dat ziet er dus als volgt uit; Kunstanalyse: In leerjaar 1 gaat over vorm, kleur &materiaal en techniek In leerjaar 2 gaat over vorm, kleur, licht, compositie & materiaal […]

Lees meer "Kunstanalyse klas 3"

Verslag klas 3

HET VERSLAG Doel van het verslag is dat je nog even nadenkt over wat je hebt geleerd van de opdracht. En dat je bedenkt wat je goed gelukt vindt en wat je de volgende keer misschien anders zou doen. DE OPDRACHT Maak een verslag over de opdracht in je schetsboek. Ook dit geef je vorm, […]

Lees meer "Verslag klas 3"

Pentekening

Inleiding: Je maakt een collage van afbeeldingen die je uitknipt langs de lijnen. De collage wordt de basis voor een (balpen) tekening. Stap 1: Knip interessante stukjes uit foto`s uit tijdschriften of uit geprinte plaatjes (het mag zwart-wit zijn). Plak ze op een a4 Ongeveer 1/3 van je blad moet qua oppervlakte gevuld zijn met […]

Lees meer "Pentekening"

Beeldaspect vorm klas 2

Maak deze opdracht in je schetsboek. In het ontwerp verwerk je je naam. Het ontwerp wordt uitgewerkt als een tekstballon. 1. Vooronderzoek (dit maak je in je dummy) Open eerst de begrippenlijst die bij het beeldaspect vorm hoort maak de mindmap in je schetsboek. Zoek daarna onderstaand dikgedrukte begrippen op. Teken 3 hokjes van 5cm. x 5cm. Teken […]

Lees meer "Beeldaspect vorm klas 2"

Beeldaspect lijn/structuur en textuur

Maak eerst bij deze opdracht de mindmap beeldaspect lijn/structuur/textuur. http://www.rijnkunst.nl/?p=1977 DEEL 1 Lijn: Eén van de meest persoonlijke beeldaspecten is het gebruik van lijn, ook wel het handschrift van de kunstenaar. Je hebt heel veel verschillende manieren om lijnen te gebruiken. Wat is het effect? Lijnsoorten: Rechte lijn Gebroken lijn Gebogen lijn Gegolfde lijn Doorgetrokken […]

Lees meer "Beeldaspect lijn/structuur en textuur"

Kunstanalyse licht

Elk leerjaar in de onderbouw maak je twee kunstanalyses over het beeldaspect waar je mee bezig bent plus de beeldaspecten die je al hebt gehad. In klas 2 gaat je eerste kunstanalyse over licht. Naast licht bespreek je ook de beeldaspecten van vorig jaar, vorm en kleur. DE OPDRACHT Wat wordt er van je verwacht? […]

Lees meer "Kunstanalyse licht"